اپوکسی رویه پلی یورتان

اپوکسی رویه پلی یورتان

تولید کننده اپوکسی رویه پلی یورتان

اپوکسی رویه پلی یورتان نوعی پوشش محافظتی است که نقش موثری در افزایش طول عمر لوازم فلزی دارد. این پوشش که استفاده از آن در صنایع مختلف بسیار متداول است. توانایی بالایی در جلوگیری از خوردگی و تاثیر عوامل فرسایش روی تجهیزات گران‌قیمت و سنگین فولادی داشته و باعث کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری از آن‌ها می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با ویژگی‌های این نوع رنگ‌ها، با ما همراه باشید.

رنگ رویه پلی یورتان چیست؟

اپوکسی رویه پلی یورتان (یا پلی اورتان) یک پرایمر مقاوم است که دو جزء اصلی دارد. رزین اکریلیک پلی ال و سخت‌کننده ایزوسیانات. از این رنگ به‌عنوان لایه نهایی روی لایه‌های دیگر رنگ استفاده می‌کنند. چراکه رویه پلی یورتان فیلمی را در سطح لوازم فولادی ایجاد می‌کند .که استحکام بالایی داشته و می‌تواند به‌خوبی از نفوذ رطوبت و دیگر عوامل خوردگی به لایه‌های زیرین جلوگیری کند. این امر موجب شده است تا استفاده از این محصول در مناطقی با شرایط جوی ناپایدار، بارش‌های اسیدی و تابش شدید آفتاب بسیار رایج باشد.
رنگ‌های رویه پلی یورتان از پیگمنت بالایی روی انواع سطوح پلیمری و فلزی نیز برخوردار هستند .و بعد از گذشت چندین سال از میزان چسبندگی آن‌ها کاسته نخواهد شد. به‌علاوه پس از خشک شدن این رنگ، پیوند محکمی بین زنجیره‌های موجود در آن به‌وجود می‌آید. و باعث ایجاد مقاومت بالای شیمیایی و مکانیکی لایه محافظ می‌شوند. که سطح مورد نظر را از ضربات شدید و تاثیر حلال‌های شیمیایی محفوظ می‌دارد.

ویژگی‌های رنگ رویه پلی یورتان

گذشته از مقاومت بالای اپوکسی رویه پلی یورتان، این محصول به‌سرعت خشک شده و لایه سخت را ایجاد می‌کند. حتی اگر از این رنگ در محیط‌هایی با دمای پایین نیز استفاده شود. در مدت زمان کوتاهی می‌تواند پیوندهای لازم را ایجاد کرده و خشک شود. از ویژگی‌های دیگر این محصول می‌توان به مقاومت بالا دربرابر پرتوهای ماورا بنفش و نیز پایداری بالا حتی در دمای 35 درجه زیر صفر اشاره کرد.

انواع رنگ رویه پلی یورتان

براساس میزان درخشندگی و براق بودن، رنگ‌های پلی یورتان در پنج دسته تقسیم می‌شوند:
رنگ پلی یورتان مات: این دسته از پرایمرها، بر پایه ادتیوهای بهبود دهنده به همراه دیگر اجزای اولیه رنگ‌های پلی یورتان ساخته شده‌اند.و از ثبات رنگ بالایی برخوردار هستند. مقاومت این پوشش‌ها دربرابر شرایط آب‌وهوایی نامساعد و همچنین اشعه UV خورشید بسیار بالا بوده و مات بودن آن، ظاهر مناسبی را برای سطوح ناهموار در سازه‌های مختلف به‌وجود می‌آورد.
رنگ پلی یورتان نیمه مات: رنگ‌های پلی یورتان نیمه مات نیز همانند رنگ‌های مات، بسیار مقاوم و پایدار هستند. نکته مهم درباره این دسته از پرایمرهای پلی یورتان، مقاومت فوق‌العاده آن‌ها در برابر خراش و سایش است که باعث شده اغلب کارخانجات بزرگ و تاسیسات از آن بهره ببرند.
رنگ پلی یورتان نیمه براق: داشتن چسبندگی عالی و پایداری بالا سبب شده است تا این رنگ را به‌عنوان معروف‌ترین پوشش پلی یورتان در صنایع فلزی بشناسیم. لازم به ذکر است که رنگ‌های پلی یورتان نیمه براق از ویژگی‌هایی که رنگ‌های مات و نیمه مات دارند نیز برخوردار هستند.
رنگ پلی یورتان براق و هایگلس. این دو نوع از رنگ‌های پلی یورتان، دارای ویژگی‌های یکسان با نوع نیمه براق هستند. و تفاوت آن‌ها تنها در میزان درخشش لایه محافظ ایجاد شده است.

کاربرد اپوکسی رویه پلی یورتان

از اپوکسی رویه پلی یورتان به‌تنهایی یا همراه با دیگر انواع پرایمرها برای ایجاد یک لایه محافظ در سطح داخلی یا خارجی تجهیزاتی استفاده می‌شود که از فولاد یا دیگر آلیاژها تشکیل شده‌اند. و ممکن است در مدت کوتاهی دچار خوردگی شوند. به‌طور کلی از این محصول در موارد زیر استفاده می‌شود:

تجهیزات صنعتی بزرگ و سنگین
خطوط انتقال نفت و گاز که در محیط آزاد قرار دارند
سازه‌های دریایی و ساحلی
نحوه استفاده از رنگ پلی یورتان
ابتدا سطح مورد نظر را ازهرگونه آلودگی فیزیکی یا رنگ و چربی پاک کنید. در مرحله بعد رنگ پلی یورتان را با مقدار معینی تینر مخلوط کنید.تا رقیق شود. مخلوط را کاملا هم بزنید تا رسوبات ته‌نشین‌شده وارد محلول رنگ شوند. بهتر است برای اعمال رنگ از اسپری استفاده کنید. لایه یکنواخت و یکدستی از اپوکسی رویه پلی یورتان را روی سطح مورد نظر بپاشید. و صبر کنید تا خشک شود. فراموش نکنید .که فاصله بین آماده‌سازی رنگ و رنگ‌آمیزی نباید از 6 ساعت بیشتر شود.

سخن پایانی

محصولاتی مانند اپوکسی رویه پلی یورتان با هدف افزایش طول عمر مفید لوازم فلزی و صرفه‌جویی در منابع تولید و مصرف می‌شوند. این نوع رنگ‌ها از قیمت مناسب و کیفیت بالایی برخوردار بوده و افراد را از هرگونه پرایمر محافظی بی‌نیاز می‌کند. آیا شما تا به‌حال از این رنگ‌ها استفاده کرده‌اید؟ تجربیات خود را در قسمت نظرات برایمان ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست