کارخانه رنگ سازی تهران

کارخانه رنگ سازی تهران

کارخانه تولید رنگ ساختمانی و صنعتی

اکسیر پرتو الوان برترین کارخانه رنگ سازی تهران و کرج
اولین کسانی که از رنگ استفاده می‌کردند، فرانسوی‌ها و اسپانیایی‌ها بودند که از مواد طبیعی مانند: ذغال‌سنگ، رنگدانه‌های زمین، خون، آب میوه‌ها و… برای تهیه رنگ استفاده می‌کردند. مصری‌ها نیز از رنگ بعنوان محافظ چوب استفاده می‌کردند. اولین کارخانه رنگ، در آمریکا توسط توماس چایلد در دهه 1700 تاسیس شد. در ایران استادکاران نقاش در ابتدا برای تامین رنگ مصرفی و مورد نیاز خود از مواد گیاهی و معدنی استفاده می‌کردند و بصورت دستی و با بهره‌گیری از فرمول‌های سنتی این کار را انجام می‌دادند. رنگ برای اولین بار در سال 1381 وارد ایران شد.
رشد روزافزون علم باعث پیشرفت در زمینه صنعت رنگ شده است و امروزه رنگ‌های ساختمانی و صنعتی در انواع مختلفی مانند روغنی، پلاستیک، نیمه‌پلاستیک، آکریلیک و… تولید می‌شوند. صنعت رنگسازی برخلاف تصور برخی افراد پیچیده است و از دستگاه‌ها و فرآیندهای زیادی برای تهیه آن استفاده می‌شود.
تقریبا در ساخت تمام کالاها از رنگ‌آمیزی استفاده می‌شود. باتوجه به مصرف زیاد رنگ و ارتباط مستقیمی که با افراد دارد، حفظ نکات ایمنی بسیار اهمیت دارد. بنابراین در ساخت این محصول باید بسیار دقت کرد.

خط تولید رنگ سازی

تجهیزات موردنیاز برای راه ‌اندازی خط تولید کارخانه رنگ سازی
1- مخلوط‌کن‌ها یا هم‌زن‌ها:
مخلوط‌کن‌ها یا هم‌زن‌ها برحسب سرعت به دو گروه با سرعت زیاد و سرعت کم تقسیم می‌شوند.
2- آسیاب‌ها:
آسیاب‌ها به سه دسته آسیاب‌های شنی (سند میل، پرل میل)، آسیاب‌های غلتکی و آسیاب‌های گلوله‌ای یا ساچمه‌ای (بال میل) تقسیم می‌شوند.
3- وسایل توزین، بسته‌بندی، لوازم آزمایشگاهی و…:
قطعا برای راه‌اندازی یک خط تولید رنگسازی، به تجهیزاتی مانند انبار مواد اولیه، آزمایشگاه کنترل کیفیت و… نیاز است.

کارخانه تولید رنگ

مراحل تهیه رنگ در کارخانه رنگ سازی
در ساده‌ترین حالت از 4 ماده برای ساخت رنگ استفاده می‌شود. حلال، رزین، رنگ‌دانه و پرکننده‌ها و موادافزدونی موادی هستند که در ساخت رنگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. از آنجایی که مواد مصرفی در تولید رنگ جامد هستند، از حلال بعنوان حاملی برای رنگ‌دانه‌ها و برای تبدیل حالت محصول به مایع استفاده می‌شود. رزین اصلی‌ترین عامل تولید رنگ است و در واکنش‌های شیمیایی منجر به تولید رنگ می‌شود. رنگ‌دانه پر کردن فضای خالی و رنگی نمودن محصول نهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مواد افزودنی برای کمک به فرآیند تولید رنگ، افزایش مقاومت رنگ و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.
برای ساخت رنگ، اولین قدم مشخص کردن نوع و میزان مصرف رنگ است. برای ساخت هر نوع رنگی از ترکیبات متفاوتی استفاده می‌شود. مرحله بعدی ترکیب می‌باشد. این مرحله بسیار مهم است زیرا با توجه به جامد بودن رنگ‌دانه‌ها باید از بهم چسبیدن آن‌ها جلوگیری شود. امروزه از میکسرها به این منظور استفاده می‌شود. قدم سوم بسته‌بندی برای عرضه در بازار می‌باشد.
ساخت رنگ توسط کارخانه‌ها و مراکز بزرگ انجام می‌شود. توصیه می‌شود این عمل در محیط‌های کوچک و توسط افرادی که تخصص ندارند، انجام نشود زیرا ساخت رنگ فرآیندی پیچیده است و خروجی آن کیفیت مناسبی ندارد. همچنین به ‌دلیل فرآیند‌های شیمیایی که هنگام ساخت رنگ رخ می‌دهد ممکن است منجر به آتش‌سوزی شود.

تولید رنگ‌های صنعتی

1- مرحله مخلوط کردن
در این مرحله ابتدا، حلال، رزین، رنگ‌دانه‌ها و پرکننده‌ها، با هم مخلوط می‌شوند.
2- پخش ذرات در آسیاب
در این بخش، رنگ را به آسیاب منتقل کرده تا ذرات پودری پخش و مرطوب شوند.
3- تنظیم نهایی و بسته‌بندی
در این مرحله مواد افزودنی را به رنگ اضافه می‌کنند تا رنگ از نظر غلظت و سایر موارد تنظیم شود. سپس اقدام به بسته‌بندی می‌کنند. برای بسته‌بندی از قوطی‌های 4 لیتری، 20 لیتری، 50 لیتری یا بشکه‌های 200 لیتری استفاده می‌شود.
کاربرد رنگ
امروزه رنگ‌ها کاربردهای فراوانی در ساختمان‌ها و صنعت دارند. تصور اکثر افراد بر این است که از رنگ تنها برای زیبایی استفاده می‌شود. در صنعت از رنگ بعنوان یک پوشش برای محافظت در برابر خراش و خوردگی در تجهیزات فلزی و پلاستیک استفاده می‌شود. رنگ صنعتی در محصولات ساختمانی، تجهیزات ساخت‌و‌ساز، پروژه‌های معماری و تجهیزات کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ساختمان از رنگ برای زیبایی، خاصیت ضد آب، افزایش دوام سطوح و محافظت از سطوح در برابر عوامل خارجی مثل نور خورشید، حشرات و… استفاده می‌شود.
تولد رنگ استاندارد
با توجه به کاربردهای فراوان رنگ در ساختمان‌ها و صنایع، این محصول به یکی از ابزارهای ضروری تبدیل شده است. رنگ‌ها از قدیم‌الایام مورد استفاده قرار می‌گرفته است و با پیشرفت تکنولوژی تحولی در این صنعت بوجود آمده است. رنگ علاوه ‌بر زیبایی مزایای فنی زیادی نیز دارد که در این مقاله به آن اشاره شد.
اغلب افراد به رنگ‌آمیزی فضای داخلی علاقه دارند. دانستن اطلاعاتی در مورد رنگ می‌تواند به افراد کمک کند تا درک بهتری از مفهوم رنگ، تاریخچه و طرز تهیه آن داشته باشند. هنگام خرید با رنگ‌های ارزان قیمت مواجه شده‌اید و باید بدانید که این رنگ‌ها حلال زیادی دارند و پس از استفاده کیفیت مورد نظر را ندارند.
کارخانه رنگ سازی اکسیر پرتو الوان تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست